گاندی شمالی

تهران، ایران

021-88874478-80

info@aradtrans.com

مدیریت لجستیک چیست؟
مدیریت لجستیک یکی از عناصر ضروری مدیریت زنجیره تامین است که با برنامه ریزی، کنترل و اجرای آن، برای برآوردن نیازها و خواسته های مشتریان استفاده می شود. مدیریت لجستیک به سازمان ها کمک می کند تا هزینه های خود را کاهش دهند و خدمات بهتری را به مشتریان ارائه دهند.

  • مدیریت لجستیک مدیریت جریان کامل کالاها و خدمات خاص آنهاست.

بطور کلی در مدیریت لجستیک، بهینه سازی تمام فرایند حمل و نقل کالا، سفارش ها و پرداخت ها در نظر گرفته می شود بطوری که تمامی نیاز های مشتری به صوت مقرون به صرفه و در بهترین زمان ممکن انجام شود.

اجزای کلیدی مدیریت لجستیک کدامند؟
پنج مورد از مولفه هایی فوق که قطعاً به مدیریت مؤثر کمک می کند.
۱. برنامه ریزی
برنامه ریزی لجستیک برای حفظ تعادل بین تقاضا و عرضه بسیار مهم است. برنامه ریزی باید در همه مراحل انبارداری و جابجایی کالا انجام شود. همچنین برای جلوگیری از مشکلاتی مانند عرضه ناکافی یا نامناسب کالا، آسیب به محصول یا مواد اولیه تولیدی، ذخیره سازی نامناسب و موارد دیگر باید برنامه ریزی صحیح انجام گیرد .
۲. بسته بندی
بسته بندی مناسب برای نگهداری و حمل و نقل ایمن و همچنین تحویل کالا ضروری است. بنابراین یکی از اجزای اصلی مدیریت لجستیک بسته بندی است. به طور کلی، سازمان ها محصولات را به شکل مکعبی بسته بندی می کنند تا ذخیره، جابجایی و حمل و نقل آن آسان باشد.
۳. مدیریت موجودی
مدیریت موجودی شامل نگهداری اطلاعات در مورد موجودی کالا، در دسترس بودن انبارها، تقاضاهای بازار و سایر موارد مرتبط است. با کنترل و مدیریت صحیح موجودی، شرکت های لجستیک می توانند بین عرضه و تقاضا تعادل برقرار کنند. این شرکت ها می توانند تعیین کنند که چه مقدار موجودی و کجا باید ذخیره شود. برخی از مزایای کنترل موجودی انجام دقیق سفارش، برنامه ریزی و سازماندهی کارآمد سفارش، سازماندهی خوب انبارها، افزایش مزایا و حفظ مشتری است.
۴. حمل و نقل
حمل و نقل جابجایی کالا است. تقریباً در هر مرحله از ساخت تا تحویل نهایی مدیریت حمل و نقل مورد نیاز است. مدیریت حمل و نقل، برنامه ریزی، اجرا و کنترل جریان رو به جلو و معکوس کالا از طریق جاده، هوا و کشتی را بر عهده دارد. مدیریت صحیح حمل و نقل مزایایی مانند تحویل به موقع و کاهش هزینه ها را به همراه دارد.
۵. مدیریت اطلاعات
حفظ جریان صحیح اطلاعات برای ایجاد بینش مفید و تصمیم گیری بهتر برای مدیریت لجستیک ضروری است. همچنین استفاده بهینه از فناوری و تعریف الگوریتم های بهتر برای هر فرآیندی که در مدیریت لجستیک دخیل است بسیار مهم است. با این حال، مدیریت همه آنها به یک تیم بزرگ از متخصصان لجستیک نیاز دارد.
علاوه بر موازد ذکر شده، بخش مهم دیگری از مدیریت لجستیک، مدیریت گمرک است. زیرا بررسی و پردازش مدارک قانونی دولتی در جابجایی های برون مرزی برای تجارت های جهانی در این بخش صورت می گیرد.
تفاوت بین مدیریت زنجیره تامین و لجستیک چیست؟
مدیریت لجستیک یکی از اجزای مهم مدیریت زنجیره تامین Supply Chain Management) | (SCM است. لجستیک بر جابجایی محصولات و کالا و ذخیره اقلام در زنجیره تامین بصورت کارآمد تمرکز می کند. مدیریت زنجیره تامین (SCM) جامع‌تر است. مدیریت زنجیره تامین طیف وسیع تری از فعالیت های برنامه ریزی زنجیره تامین مانند برنامه ریزی، منبع‌یابی، تولید، حمل‌ونقل، ذخیره‌سازی و فروش را پوشش می‌دهد.
شرکت لجستیک چیست؟
یک شرکت لجستیک فرآیندهای مختلف جابجایی کالا، از جمله انبارداری و حمل و نقل را از مبدأ تا مقصد بر اساس نیاز مشتری خاص کنترل می کند.
شرکت های تخصصی لجستیک خدمات خود را به صنایعی که نیاز به حمل و جابه جایی دارند ارائه می کنند. از آن جایی که حمل و نقل انواع مختلفی مانند حمل و نقل هوایی، دریایی، راه آهن و جاده ای دارد این شرکت ها باید دارای امکانات کامل مانند نرم افزار ها، انبارها و کامیون ها و دیگری ساخت های مورد نیاز باشند. شرکت های لجستیک بر حرکت وسیله نقلیه، تاسیسات و انبارها نظارت دارد.
برای اجرای اصولی لجستیک، شرکت های لجستیک از نرم‌افزارهای سیستم مدیریت حمل‌ ونقل و سیستم های مدیریت استفاده می‌کنند. استفاده از هوش مصنوعی برای ردیابی کالاهای ارسالی، وسایل نقلیه بدون سرنشین مانند پهپادها و لیفتراک های بدون راننده فناوری هایی هستند که به این شرکت ها برای ارائه خدمات بهتر در کمک می کنند.
خدمات لجستیک چیست؟
خدمات لجستیک شامل همه عناصر زنجیره تامین از کارخانه تا مشتری نهایی هستند. این زنجیره شامل حمل و نقل از سازنده به انبار، انبارداری و انجام سفارش و تحویل به مشتری نهایی است. خدمات لجستیک می توانند برای برآورده کردن تقاضا، ارائه محصولات به مشتریان و افزایش حاشیه سود شما تأثیر بگذارد.
یک نمای کلی از خدمات لجستیک شامل موارد زیر است:

  •  حمل و نقل از کارخانه به انبار تامین کالا
  • انبارداری و انجام سفارش
  •  ارسال به خارج از کشور
  • تحویل سفارش به مشتریان
    شما می توانید انواع مختلفی از خدمات لجستیک را برای رفع نیازهای شرکت تجاری خود انتخاب کنید.