گاندی شمالی

تهران، ایران

021-88874478-80

info@aradtrans.com

انبار؛ مکان برنامه ریزی شده ای است که برای جابجایی و نگهداری کالاها استفاده می‌شود. کالاهای تمام شده از تولید کننده یا مواد خام از تامین کنندگان وارد انبار شده و سپس بر اساس نحوه حرکت آن‌ها، در یک سیستم حمل و نقل می‌شود. انبار مکان مهمی برای حفظ جریان کارآمد مواد و کالا از مبدا تا نقطه نهایی است که در آن مورد استفاده قرار می‌گیرد.
پیدا کردن سیستم لجستیک ذخیره سازی انبار مناسب؛ تا حدودی یک علم است، زیرا شما را ملزم به در نظر گرفتن طیف وسیعی از متغیرها مانند اندازه محصول، بسته بندی و نسبت گردش مالی خود می‌کند. علاوه بر این موارد، انتخاب یک سیستم ذخیره سازی؛ اغلب تحت تأثیر حجم انبوه از کالاهایی است که با آن‌ها کار می‌کنید، زیرا برخی از روش‌ها برای سطوح موجودی پایین‌تر، مناسب‌تر هستند.

سیستم لجستیک ذخیره سازی انبار چیست؟

سیستم لجستیک ذخیره سازی انبار دقیقاً همانگونه است که به نظر می رسد. یکی از این سیستم‌های پیچیده شامل انواع مختلفی از اجزای مختلف خواهد بود که در صورت ترکیب، مجموعه‌ای قوی و سازمان‌یافته از محفظه‌های ذخیره‌سازی ایجاد می‌کنند.
در نهایت، هدف اصلی یک سیستم لجستیک ذخیره‌سازی انبار، استفاده حداکثری از فضای موجود و در عین حال ایمن نگه داشتن موجودی انبار شده است.
این سیستم‌ها بسیار کاربردی و کاربرپسند هستند و به کارگران داخل انبار کمک می‌کنند تا وظایف خود را ایمن و کارآمد انجام دهند.
بنابراین نه تنها صاحبان مشاغل، مدیران انبارها و سرپرستان در هزینه‌ها صرفه جویی می‌کنند و از فضای موجود حداکثر استفاده را می‌کنند، بلکه می توانند با دانستن اینکه محیط کاری ایمن را برای کارگران فراهم کرده‌اند، آسوده خاطر باشند.

5 نوع سیستم لجستیک ذخیره سازی انبار

رایج ترین سیستم‌های انبار شامل قفسه های پالت، قفسه‌های چند طبقه، قفسه بندی استاتیک، قفسه بندی متحرک و کفپوش نیم طبقه می‌باشد. در زیر تعریفی برای هر سیستم و همچنین موارد استفاده خاص که برای این تکنیک‌ها بهترین کارایی را دارند، خواهید دید.

• قفسه‌های پالت
قفسه پالت معمولاً برای نگهداری کالاهایی که در جعبه عرضه می‌شوند، استفاده می‌شود. آن‌ها می توانند اجسام سنگین را تحمل کنند و با لیفتراک‌ها سازگار هستند، همچنین می‌توانند خودکار باشند. سیستم ذخیره سازی با پالت‌هایی ساخته می‌شود که می‌توانند فلزی، پلاستیکی یا چوبی باشند. آن‌ها با حداکثر ظرفیت وزن متفاوت عرضه می‌شوند و رعایت محدودیت وزن در آن‌ها بسیار مهم است. پالت‌ها را می توان به گونه ای طراحی کرد که در تمام ارتفاع انبار اجرا شود و یکی روی دیگری قرار گیرد. با این نوع چیدمان می‌توانند حجم زیادی از موجودی را در فضایی کوچک نگهداری کنند که باعث می‌شود این گزینه، راهی عالی برای مدیریت فضای انبار باشد. از این رو، در بین سیستم‌های لجستیک ذخیره سازی انبار، محبوب ترین است.

این مطلب را هم بخوانید: پنج عنصر موثر در مدیریت لجستیک

انواع مختلفی از قفسه‌های پالت وجود دارد. موارد متداول عبارتند از High Bay Racking، که قفسه‌های آن به دیوارها و سقف متصل است، از این رو فضای بسیار خوبی برای ذخیره موجودی دارد. برای بازیابی کالای ذخیره شده، معمولاً از سیستم اتوماسیون استفاده می‌شود. سیستم رتبه بندی عمودی دارای بازوهای فلزی برای تقویت آن است؛ زیرا برای انبارهایی طراحی شده است که بلند هستند و به صورت عمودی کالاها در انبار قرار می‌گیرند. قفسه بندی جریان گرانشی از غلتک‌هایی استفاده می‌کند که به گونه ای متمایل هستند که بتوانند تحت تأثیر گرانش با تلاش زیاد حرکت کنند و برای اجسام بلند؛ مانند چوب، لوله‌ها و تخته‌ها استفاده می‌شود.

• قفسه بندی چند لایه
اگر می‌خواهید فضای ذخیره سازی انبار خود را بدون هیچ گونه کار توسعه ای به حداکثر برسانید، گزینه قفسه بندی چند لایه، برای شما مناسب است. بهترین ویژگی قفسه بندی چند لایه این است که حتی زمانی که کالاهای بزرگ دارید، با استفاده از سازه‌های قفسه بندی که ابعاد بزرگی دارند، مشکلی ایجاد نمی‌شود. این بدان معنی است که بسته‌های بزرگ را می‌توان در عرشه‌های چند سطحی در داخل انبار ذخیره و سازماندهی کرد.
با این حال، درست مانند سیستم قفسه بندی استاتیک، جابجایی یک بسته می‌تواند میزان دشواری آن را افزایش دهد. اما خوشبختانه، هنوز هم با استفاده از راهروها، رمپ‌ها و راه پله‌ها؛ این نوع قفسه‌ها، دسترسی عالی را ارائه می‌دهند. با ذخیره سازی استراتژیک، کارمندان شما کارایی و سرعت خود را بهبود می‌بخشند.

• قفسه سیار
مشابه قفسه‌بندی استاتیک، قفسه‌بندی متحرک راه‌حلی کاملاً قابل تنظیم است که برای نگهداری وسایلی که به صورت دستی انتخاب می‌کنید، طراحی شده است، اما تفاوت اینجاست که بسیاری از این سیستم‌ها برای نگهداری اقلام بیشتر در فضای کمتر طراحی شده‌اند. با قفسه‌بندی متحرک، قفسه‌ها بر روی سیستم‌های واگن و ریلی نصب می‌شوند، راهروهای ثابت را حذف می‌کنند و با در دسترس‌تر کردن موجودی، حتی زمانی که فضا کم است، میزان بهره ‌وری افزایش می‌یابد.
طرح‌های قفسه‌بندی متحرک معمولاً شامل مسیرهای همسطح هستند که می‌توانند دستی یا مکانیزه باشند. برخی حتی مجهز به سیستم قفل برای کنترل دسترسی به موجودی هستند.

این مطلب را هم بخوانید: پنج مزایای سیستم‌های مدرن ردیابی ناوگان

• قفسه بندی استاتیک
قفسه استاتیک؛ برای کالاهای سبک طراحی شده است و کالاهای ذخیره شده در آن‌ها معمولاً به صورت دستی مرتب می‌شوند. آن‌ها از لیفتراک‌ها پشتیبانی نمی‌کنند. هنگامی که این قفسه ها در یک موقعیت خاص در انبار قرار می‌گیرند، نمی توان آن‌ها را تنظیم کرد. از این رو، مهم است که قبل از نصب قفسه‌های ایستا، آنچه را که می‌خواهید در نظر بگیرید. در اغلب موارد، این نوع قفسه های انبار معمولاً برای کالاهایی که برای مدت کوتاهی نگهداری و جایگزین می‌شوند، استفاده می‌شود؛ اما آن‌ها فضاساز هستند؛ زیرا بسیاری از این قفسه‌ها را می توان نزدیک به یکدیگر در یک انبار قرار داد.
از آنجایی که آن‌ها را نمی توان با لیفتراک بارگیری کرد، آن‌ها فقط می توانند موجودی را نگهداری کنند که با دست قابل حمل باشد. این موجودی‌ها شامل لباس و مواد پوشاک، محصولات کشاورزی، کتاب و قطعات سبک می‌باشد.

• کفپوش نیم طبقه
اگر بودجه دارید و چیدمان استراتژیک انبار شما این امکان را می‌دهد، کفپوش نیم طبقه یک گزینه ذخیره سازی موثر و کم مصرف است. اساساً کفپوش نیم طبقه طبقه دوم (یا سوم یا چهارم) است که در بالای طبقه انبار اصلی ساخته می شود واحتمالاً یکی از گزین‌ های گران قیمتی است که یک انبار می‌تواند آن را انتخاب کند؛ اما همچنین، بیشترین پتانسیل را برای ویژگی‌های سفارشی مانند روشنایی، سیستم‌های بالابر و نوار نقاله را ارائه می‌دهد.