گاندی شمالی

تهران، ایران

021-88874478-80

info@aradtrans.com

مراحل حمل و نقل کالا به انواع روش‌ها باید به ترتیب، طی شوند تا کالا بدون تاخیر از مبدا به مقصد نهایی منتقل شود. حمل و نقل کالا به روش‌های دریایی، هوایی و زمینی صورت می‌گیرد و انتخاب بهترین روش پس از بررسی عوامل مختلف نظیر فاصله مبدا و مقصد، نوع، حجم و وزن کالا و … امکان پذیر است.
اگر قصد استفاده از خدمات حمل و نقل را دارید، اما نمی‌دانید چه مراحلی را باید پشت سر بگذارید، پیشنهاد می کیم تا انتها با ما همراه باشید. ما قصد داریم 6 مرحله از حمل و نقل بین المللی را معرفی کنیم.

6 گام طلایی حمل و نقل کالا
مراحل حمل و نقل کالا به هر یک از روش‌های دریایی، هوایی و زمینی که صورت گیرد 6 مرحله زیر را شامل می‌شود:
• تحویل محموله به حمل کننده
ترخیص کالا از گمرک مبداء
• بارگیری
• حمل کالا
• ترخیص کالا از گمرک مقصد
• تحویل محموله در گمرک مقصد

تحویل محموله به حمل کننده
مراحل حمل و نقل کالا از تحویل محموله به حمل کننده آغاز می‌شود. در واقع مسئول ارسال در ابتدا باید محموله ارسالی را به حامل (حمل کننده) تحویل دهد.

ترخیص کالا از گمرک مبداء
از دیگر مراحل اصلی حمل و نقل می‌توان به ترخیص کالا از گمرک مبداء اشاره کرد. همانطور که می‌دانید تمامی کالاهای صادراتی باید به گمرک کشور مبداء ارسال شوند تا بررسی‌ها و مراحل قانونی آن توسط مسئول مربوطه صورت گیرد. سپس در صورت عدم وجود مشکل می‌توان نسبت به ترخیص کالا از گمرک اقدام کرد؛ بدین منظور باید درخواست خود را تنظیم کرده و با اسناد مورد نیاز به گمرک ارائه نمود.
فرآیند ترخیص کالا از گمرک مبداء باید قبل از حرکت کالا به اتمام برسد.

بارگیری
در سومین مرحله از مراحل حمل و نقل کالا باید بارگیری صورت گیرد. کالا باید از زمان رسیدن به انبار تا زمان بار زدن توسط مسئولین مربوطه مورد بررسی قرار گیرد و سپس در وسیله حمل مورد نظر، بارگیری شود.

حمل کالا
پس از بارگیری کالا، حمل کننده موظف به تحویل محموله به گیرنده در بازه زمانی از قبل مشخص شده‌ است. بدین منظور قراردادی بین حمل کننده و شرکت حمل و نقل تنظیم و طرفین را موظف به اجرای تعهدات‌شان می‌کند.

ترخیص کالا از گمرک مقصد
یکی دیگر از مراحل حمل و نقل به ترخیص کالا از گمرک مقصد اختصاص دارد. پس از حمل کالا به کشور مقصد، کالا به گمرک کشور مقصد تحویل داده می‌شود. فرآیند ترخیص کالا از گمرک مقصد نیز درست مانند ترخیص کالا از گمرک مبداء صورت می‌گیرد. بدین منظور باید اسناد و مدارک مورد نیاز ارائه شده و مسئول گمرک، کالای وارداتی را به دقت مورد بررسی قرار دهد و در صورت عدم وجود مشکل، مجوز ترخیص را صادر نماید.

تحویل محموله در مقصد
پس از ترخیص کالا در آخرین مرحله از حمل و نقل، باید نسبت به تخلیه کالا در مقصد اقدام کرد. سپس باید کالا را به محلی که در قرارداد بین خریدار و فروشنده مشخص شده، انتقال داد. پس از آن نیز باید محموله وارداتی را در انبار نگهداری نمود.

اسناد لازم برای حمل کالا
اکنون که با مراحل حمل و نقل کالا آشنا شدید، خوب است که اسناد مورد نیاز جهت حمل بین المللی کالا را نیز بشناسید.
لازم به ذکر است که اخذ برخی اسناد برای حمل انواع کالا به روش‌های مختلف دریایی، هوایی و زمینی الزامی هستند به این اسناد، متداول گفته می‌شود. نوع دیگر اسناد اما با نام اسناد خاص شناخته می‌شوند و برای برخی کالاها نیاز است.
اسناد متداول حمل و نقل عبارتند از:
• بارنامه
بارنامه یک سند مالکیت قابل انتقال است. بارنامه، قراردادی است که توسط شرکت‌های حمل و نقل و به منظور حمل و بارگیری کالا جهت انتقال مالکیت کالا از فروشنده به شرکت، صادر می‌گردد.
• پروفرما و فاکتور
پروفرما، سندی حاوی اطلاعات مربوط به کالا است که توسط فروشنده نوشته و به خریدار ارسال می‌شود. پس از تایید پروفرما توسط خریدار و کشور مقصد به کالا مجوز ورود داده خواهد شد.
• گواهی مبداء
گواهی مبدا یکی دیگر از اسناد مورد نیاز برای مراحل مختلف حمل و نقل است که توسط تولید کننده و یا نماینده وی صادر می‌شود. اطلاعات گواهی مبداء شامل مشخصات کالا و همچنین نام کشور تولید کننده کالا است.
• پکینگ لیست
پکینگ لیست نیز حاوی اطلاعاتی درباره کالا، خریدار، فروشنده، محل بارگیری، تخلیه و … است و تقریبا در تمامی مراحل حمل و نقل بررسی خواهد شد.
• گواهی بازرسی
گواهی بازرسی در مرحله تحویل محموله به حمل کننده و پس از بازرسی کالا از نظر کیفیت و کمیت، بسته بندی، وسیله حمل و … صادر می‌شود.
• بیمه حمل و نقل
اخذ بیمه حمل و نقل کالا به منظور جبران خسارات وارده در طول مسیر حمل، الزامی است.